انواع پلاک های خودرو در ایران و ویژگی های آن ها برای تشخیص
در این مقاله به بررسی انواع پلاک مرسوم در ایران و تاریخ چه آن ها خواهیم پرداخت، و به تفکیک ویژگی های هر یک را بررسی خواهیم کرد، در پایان به بررسی ویژگی های مناسب برای تشخیص پلاک در یک پروژه پردازش تصویر و بینایی ماشیم خواهیم پرداخت.
فهرست مطالب
تاریخچه پلاک در ایران
در دوران صدارت وثوق الدوله ۱۲۹۸ به درشکهها و گاریها پلاکهایی چسبانده شد و هر یک از آنها دارای شمارهای شدند. در آن زمان متولی این کار اداره بلدیه (شهرداری) بود. تعویض و نصب پلاک بر روی خودروها در ایران قدمتی طولانی دارد، سابقه اولین خودرو پلاک شده در کشور برمی گردد به سال ۱۳۰۵ که اولین خودرو به کشور وارد شد.
در سال ۱۳۰۵ که ابتدائی ترین خودروها وارد کشور شدند هیچکس فکر نمیکرد که امروز با تعدد خودرو مواجه شویم. در آن روزگارها قوانینی که شامل ۳۲بند بود برای شماره گذاری خودروها وضع شد که البته این قوانین سه سال بعد از ورود اولین خودروها به کشور یعنی در سال ۱۳۰۸ تنظیم شد. در آن سال، خودروها صاحب پنج پلاک شدند؛ نام کارخانه، آدرس مالک، نمرهعقب، نمرهجلو و پلاک مالیات.
تصویب قوانین به همین جا ختم نشد؛ حدود ۱۳۰۸ وقتی تعداد اتول سوارهای شخصی شهر به ۱۵۲۲ نفر رسید، قوانین مربوطه نیز تغییر کرد و پلاکها متشکل از نام شهر و حدود چهارعدد که در بالای نام شهر قرار داشت، شدند.
در گذشته در پلاک خودروها پنج رقم و نام شهری که خودرو در آن پلاک شده بود دیده میشد و یا به همراه شماره پلاک و نام شهر عددی دیگر در آن درج میشد.
با افزایش خودرو در کشور، تصمیمی اتخاذ شد تا یکی از حروف الفبای فارسی نیز به نام شهرها افزوده شود و سپس نوبت به پلاکهایی رسید که نام شهر با عدد دو رقمی ترکیب و پلاکهای جدیدی بر روی خودروها نصب شد. در دهه هفتاد، خودروها دیگر از آن شکل و شمایل قدیمی خارج شده و پلاکها نیز لیزری شده بود. در سال ۱۳۷۸ با آمدن پلاکهای لیزری، مسئولین تصمیم گرفتند که باید همه پلاکهای خودروها یکسان شوند و این نوع پلاک روی همه خودروها نصب شود. طرح تعویض پلاک در سطح کشور آغاز شد. در این طرح مالکان خودرو، موظف به دریافت برچسب تعویض پلاک شدند و بابت آن برچسبها نیز در آن روزگار مبلغی از آنها گرفته شد.
در دهه هشتاد، نوبت به پلاکهای ملی رسید که هم دارای ابعاد و طرحی جدید بود و هم در نوع شمارهگذاری و چیدمان اعداد و حروف در کنار یکدیگر بدیع به نظر میرسید.
مشکلات تعویض پلاک به گونهای بود که در سال۸۳، میان نیروی انتظامی و دیوان عدالت اداری اختلاف نظرهایی به وجود آمد که این اختلافات موجود موجب سرگردانی و بلاتکلیفی مردم شد.
در همین خصوص، خزانه دار شورای شهر تهران در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر، با اشاره به ۷۰۰ هزار خودروی پلاک شده طی سالهای ۸۰ تا۸۳ از دیوان عدالت اداری درخواست کرد که “اگر مصوبه دیوان عدالت اداری (غیر قانونی بودن عدم ثبت تعویض پلاکها در دفاتر ثبت) وجاهت قانونی دارد سایر مسئولان هم باید آن را برای رهایی مردم از سرگردانی بپذیرند و اجرا کنند.”
این مشکلات همچنان تا سال۸۷ ادامه داشت تا اینکه رئیس مرکز شمارهگذاری راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که حدود یک میلیون پلاک قدیمی وجود دارد که هنوز به پلاک کشوری تبدیل نشدهاند و پانصدهزار زوج پلاک مربوط به سالهای دهه ۴۰ و اوائل ۵۰ است که در حال حاضر وجود خارجی ندارند و از بین رفتهاند.
در دهه هشتاد؛ در پلاکهای جدید کدهای دو رقمی که در سمت راست این پلاکها بود، معرف محل سکونت و آدرس شهر و منطقهای بود که مالک خودرو در زمان خرید خودرو به اداره شمارهگذاری اعلام کرده بودند.
تفاوت فاحش و اصلی و شاید دلیلی که باعث نصب این نوع پلاک بر خودروها شد، در این بود که این پلاک به خودرو تعلق نداشت و متعلق به مالک خودرو بود و با انتقال خودرو به شخصی دیگر پلاک انتقال نمییافت و پلاک تنها به شخص تعلق داشت و با تغییر وسیله نقلیه، شخص همواره از پلاک ثابتی استفاده میکند.
پلاک با طرح جدید تا حدود بیش از ۶۱ میلیون خودرو شخصی را میتواند تحت پوشش قرار دهد و تعداد خودرو در اسفند ۱۳۹۲ توسط مرکز پژوهشهای مجلس ۱۵٫۱ میلیون عدد اعلام شد.
تعریف استاندارد ها برای پلاک از سال 1382 به بعد
پس از سال ۲۰۰۴ (1382) در ایران شکل و استاندارد پلاک به شکل استاندارد اروپایی (پلاکهای استاندارد اروپایی دارای ۲۰٫۵ اینچ طول و ۴٫۵ اینچ عرض هستند. (۵۲ در ۱۱٫۵ سانتیمتر)) درآمد.
پلاکهای خودروهای ایرانی دارای یازده نوع کلی هستند که در چهار رنگ صادر میشوند. انواع پلاک هاشامل موارد زیر است: خورورهای شخصی، تاکسیها، خودروهای عمومی، خودروهای دولتی، خوروهای معلولین، خودروهای ترانزیت، خودروهای کشاورزی، خودروهای تشریفات، خودروهای پلیس، خودروهای کلاسیک (تاریخی)، موتور سیکلتها و خودروهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی.
شماره گذاری خودروها نیز به صورتی است که میتوان از شماره پلاک آنها به اطلاعاتی مانند استان صادر کننده پلاک، تاریخ صدور پلاک و … پی برد.
خودرو های شخصی:
پلاکهای ملی شخصی همان طوری که از اسمشان مشخص است برای افراد حقیقی صادر میشود، این پلاکها به شکل مستطیل میباشند و از چپ به راست خوانده میشوند و از چپ به راست به ترتیب شامل دو عدد، یک حرف، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که نشانه منطقه میباشد وجود دارد. حرف موجود در پلاک نشان دهنده منطقه میباشد (به عنوان مثال در گیلان عدد ۵۶ نشان دهنده شهرستانهای گیلان است که وقتی حرف ل در پلاک باشد به معنی شهرستان فومن است و حرف ب به معنی شهرستان انزلی میباشد) و تفاوتش با عدد آخر پلاک در این است که عدد آخر پلاک ممکن است منطقه بزرگتری را نشان دهد در حالی که حروف مناطق دقیق تری را نشان میدهد.
پلاکهای ملی شخصی با اعداد و حروف مشکی در یک پس زمینه سفید ساخته میشوند و که در سمت چپ آنها در یک نوار آبی پرچم ایران و مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایراننوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسههای کوچکتری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.
تاکسی ها:
پلاک ملی تاکسیها فقط برای ناوگان تاکسی رانی در ایران صادر میشود و به شکل مستطیل میباشد، از چپ به راست خوانده میشود و از چپ به راست به ترتیب شامل دو عدد، یک حرف ت که در بالای آن به لاتین نوشته شده است (TAXI)، سه عدد و در آخر در یک مربع کد منطقه صدور پلاک نوشته شده است. کد منطقه صدور پلاک در واقع محل انجام وظیفه تاکسی را مشخص میکند. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه زرد رنگ چاپ میشود. این نوع پلاک به صورت کد منطقهای مرکزاستانها (به غیراز استان تهران) صادر میشود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقهای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمیتوان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخففI.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسههای کوچکتری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.
خودرو های عمومی:
پلاک ملی خودروهای عمومی، پلاکی است که به خودروهای حمل و نقل عمومی مانند تریلیها، وانت بارها، اتوبوس و مینی بوسها و… تعلق دارد. این پلاک به شکل مستطیل میباشد و از چپ به راست خوانده میشود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ع به معنی عمومی، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان میدهد میباشد. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه زرد رنگ چاپ میشود. این نوع پلاک به صورت کد منطقهای مرکزاستانها (به غیراز استان تهران) صادر میشود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقهای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمیتوان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسههای کوچکتری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.
خودرو های دولتی:
این پلاک مخصوص خودروهای دولتی اعم از سواری، اتوبوس، مینی بوس، کامیون و … میباشد. این پلاک به شکل مستطیل بوده و از چپ به راست خوانده میشود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف الفـ ، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان میدهد میباشد. اعداد و حروف این پلاک سفید رنگ بوده که بر روی یک پس زمینه قرمز چاپ میشود. این نوع پلاک به صورت کد منطقهای مرکزاستانها (به غیراز استان تهران) صادر میشود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقهای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمیتوان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.
پلاک مخصوص معلولین و جانبازان:
این پلاک ویژه معلولین و جانبازان طراحی شده است. دلیل طراحی این پلاک برای این بوده است تا در صورت پارک در محل پارک ویژه معلولین و جانبازان قابل تشخیص باشند و همچنین برای دادن سهمیه بنزین درمان نیز این خودروها ساماندهی شوند. این پلاک کاملاً شبیه به پلاک ملی شخصی صادر میشود و تنها تفاوتش در این است که در پلاکهای شخصی یک حرف در بین اعداد وجود دارد در صورتی که در این پلاک به جای حرف، آرم ویژه معلولین و جانبازان قرار دارد.
این پلاک به شکل مستطیل بوده و از چپ به راست خوانده میشود و به ترتیب شامل دو عدد، آرم معلولین و جانبازان، سه عدد و در آخر دو عدد در یک مربع که محل صدور پلاک را نشان میدهد. این نوع پلاک به صورت کد منطقهای مرکزاستانها (به غیراز استان تهران) صادر میشود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقهای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمیتوان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.
پلاک ترانزیت بین المللی:
پلاک ترانزیت به منظور شناسایی وسیله نقلیه بصورت بینالمللی صادر و تحویل میگردد. پلاکهای قدیم کانون جهانگردی با پیشوند سه حرفی TEH و پنج کاراکتر عددی به رنگ سبز در زمینه سفید و پیشوند سه حرفی THR و پنج کاراکتر عددی مشکی در زمینه زرد و پلاکهای دو حرفی IR و پنج کاراکتر عددی به رنگ مشکی در زمینه زرد رنگ معتبر و قابل استفاده بودند پلاکهای ترانزیت برای هر وسیله نقلیه فقط یک بار صادر میشوند که مختص همان خودرو بوده و اعتبار آنها تا پایان عمر وسیله نقلیه میباشد.
معاونت صدور اسناد و مدارک بینالمللی اقدام به ارائه پلاک ترانزیت بینالمللی طرح جدید (عکس) نموده است این پلاک از تاریخ ۱۳۸۹/۶/۲۰ در برخی از نمایندگیهای کانون جهانگردی ارائه میشود. از تاریخ ۱۳۸۹/۷/۳ هیچگونه خدماتی به دارندگان پلاکهای مدل TEH و THR داده نمیشود.
همچنین از تاریخ ۱۳۹۱/۵/۱ هیچگونه خدماتی به پلاکهای مدل IR داده نمیشود.
پلاک ترانزیت کنونی شبیه به پلاک ملی خودروهای ایران ساخته میشود با این تفاوت که به صورت لاتین نوشته میشود. این پلاکها از چپ به راست خوانده میشود که به ترتیب شامل دو عدد یک حرف و سه عدد و در آخر در یک پس زمینه آبی رنگ دو عدد دیگر نوشته میشود. در سمت چپ این پلاک در یک نوار آبی رنگ آرم کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران که در بالای آن به لاتین ایران (IRAN) نوشته شده است چاپ میشود. در زیر پلاک در یک پس زمینه آبی عبارتTouring & Automobile Club of Islamic Republic of Iran به معنی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.
پلاک ویژه خودرو های کشاورزی:
این پلاک به خودروهای کشاورزی مانند تراکتور تعلق دارد. این پلاک به شکل مستطیل میباشد و از چپ به راست خوانده میشود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف ک به معنی کشاورزی، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان میدهد میباشد. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه زرد رنگ چاپ میشود. این نوع پلاک به صورت کد منطقهای مرکزاستانها (به غیراز استان تهران) صادر میشود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقهای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمیتوان استفاده نمود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسههای کوچکتری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.
پلاک خودرو های تشریفات:
این پلاک مخصوص خودروهای تشریفات دولتی میباشد. این پلاک به شکل مستطیل بوده و از چپ به راست خوانده میشود و از چپ به راست شامل عبارت تشریفات در قسمت بالا و در قسمت زیرین آن به لاتین عبارتPROTOCOL ) به معنی تشریفات( نوشته شده و در سمت راست پلاک یک عدد چهار رقمی میباشد. اعداد و حروف این پلاک سفید رنگ بوده که بر روی یک پس زمینه قرمز چاپ میشود.
در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.
پلاک خودرو های پلیس (ناجا):
این پلاک ویژه خودروهای پلیس (ناجا) میباشد. این پلاک به شکل مستطیل میباشد و از چپ به راست خوانده میشود و از چپ به راست شامل دو عدد، یک حرف پ به معنی پلیس، سه عدد و در آخر در یک مربع دو عدد که محل صدور پلاک را نشان میدهد میباشد. اعداد و حروف این پلاک سفید بوده و بر روی یک پس زمینه سبز رنگ چاپ میشود. این نوع پلاک به صورت کد منطقهای مرکزاستانها (به غیراز استان تهران) صادر میشود برای مثال در استان آذربایجان غربی قبل از پر شدن کد منطقهای ۱۷ از کد ۲۷ وبه همین صورت از کد۳۷ نمیتوان استفاده نمود. در سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود دارد که در قسمت بالای آن پرچم ایران و در قسمت پایین آن مخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. در قسمت زیر اعداد نویسههای کوچکتری وجود دارد که در سمت چپ شماره پلاک به لاتین و در سمت راست تاریخ تولید پلاک نوشته شده است.
پلاک خودرو های تاریخی:
پلاک خودروهای تاریخی ایران پلاکی است که به خودروهای قدیمی اختصاص داده می شود و عبارت اند از:
خودروهای نفیس: خودروهایی که بیش از ۵۰ سال از تولید آن گذشته باشد.
خودروهای قدیمی: خودروهایی که بیش از ۲۵ سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت و یا کاربردی بی نظیر باشد.
خودروهای ویژه: خودروهایی که دارای بعد فرهنگی باشد.
این پلاک به شکل مستطیل بوده و برخلاف سایر پلاکهای مورد استفاده اندازه آن به صورت استاندارد آمریکایی (پلاکهای استاندارد آمریکایی دارای۱۲ اینچ طول و ۶ اینچ عرض هستند) میباشد. و به سه قسمت مستطیلی تقسیم میشود که در مستطیل سمت راست بالا عبارت تاریخی ذکر شده، در سمت راست پایین شماره پلاک قید شده و در سمت چپ پلاک در یک نوار آبی رنگ پرچم ایران در بالا که زیر آن عبارت I.R.IRAN نوشته شده و در قسمت پایین همین نوار عکسی از مکانی تاریخی زده شده است.
پلاک سیاسی:
پلاک سیاسی مخصوص خودروهای سفارتها میباشد و فقط کارکنان شاغل در سفارت میتوانند از این خودروها استفاده کنن. صاحبان این خودروها بدون عوارض واردات خودرو میتوانند خودرو خود را وارد کنند.
پلاک مناطق آزاد تجاری:
این نوع پلاک ویژه مناطق آزاد تجاری میباشد. این پلاک به شکل مستطیل میباشد و برخلاف سایر پلاکهای مورد استفاده اندازه آن به صورت استاندارد آمریکایی (پلاکهای استاندارد آمریکایی دارای۱۲ اینچ طول و ۶ اینچ عرض هستند) میباشد. در سمت راست و قسمت بالای ان عدد پنج رقمی به فارسی و در قسمت پایین آن عدد پنج رقمی به لاتین نوشته شده ودر سمت چپ این پلاک یک نوار آبی وجود داردکه در قسمت بالا پرچم جمهوری اسلامی ایران ومخفف I.R.IRAN به معنی جمهوری اسلامی ایران و در قسمت پایین آن نشان منطقه آزاد تجاری و نام ان به لاتین نوشته شده است. اعداد و حروف این پلاک مشکی بوده و بر روی یک پس زمینه سفید رنگ چاپ میشود.
بررسی روش های تشخیص و خواندن پلاک :
به صورت کلی خواندن پلاک خودرو از 2 قسمت اصلی تشکیل می شود:
اول پیدا کردن محل پلاک در تصویر و دوم جدا کردن و خواندن متن (OCR) از پلاک استخراج شده. که مهمترین مرحله تشخیص محل پلاک است به طوری که مراحل بعدی به میزان دقت و صحت این قسمت وابسته است.
انواع روش های موجود برای تشخیص محل پلاک:
تعریف خصوصیات مختص پلاک:
در ابتدا باید خصوصیات و الگو هایی را از پلاک استخراج کنیم تا از طریق آن ها بتوان در یک تصویر، پلاک ها را از سایر قسمت های تصویر تفکیک نمود. برای این کار لازم است پلاک را مورد بررسی قرار دهیم.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید به صورت کلی پلاک یک شیئ مستطیل شکل به طول 52 سانتی متر و عرض 11.5 سانتی متر است این مستطیل معمولا دارای رنگ زمینه سفید است که ممکن است با رنگ های زرد، قرمز و سبز نیز مشاهد شوند(در قسمت های قبل به انواع پلاک و رنگ بندی آن ها اشاره شده است).
پس همانطور که مشاهده می کنید نسبت عرض پلاک به طول پلاک یک مقدار ثابت است (تقریبا 4.522) همچنین نصبت مساحت به محیط آن نیز ثابت است. در سمت چپ پلاک یک مستطیل آبی رنگ با اندازه اضلاع 4.5 و 11.5 سانتی متر دیده می شود که داخل آن پرچم ایران با رنگ های سبز، سفید و قرمز وجود دارد که داخل محدوده آبی رنگ قرار گرفته است. در روش هایی که بر اساس ویژگی رنگی، پلاک را از تصویر استخراج می کنند معمولا از قسمت آبی رنگ پلاک و جستجوی پرچم در بالای منطقه آبی رنگ استفاده می کنند.
به شکل کلی تر پلاک یک ناحیه سفید (ویا زرد،قرمز و سبز) رنگ است داخل آن اعداد و حروف به صورت جزایر سیاه رنگ (در صورت قرمز بودن پس زمینه پلاک اعداد و حروف سفید رنگ خواهند بود) که این ویژگی در پلاک ها مشترک است و می توان از آن به عنوان یک ویژگی برای جستجوی محل پلاک استفاده کرد.
از جهت دیگر پلاک به خاطر داشتن چگالی لبه بالا در منطقه مربوط به پلاک بعد از لبه یابی تصویر مناسبی از مناطق کاندید برای پلاک به ما می دهد. همچنین می توان از این ویژگی در روش هایی که از هیستوگرام تصویر استفاده می کنند و یا روش هایی که از حوزه فرکانس استفاده می کنند استفاده نمود.
به طور کلی روش های موجود برای تشخیص محل پلاک به 4 دسته تقسیم می شود روش های مبتنی بر استخراج لبه در تصویر – روش های مبتنی بر رنگ در تصویر – روش های مبتنی بر حوزه فرکانس – و روش های مبتنی بر جستجوی الگو در تصویر.
در صورتی که پروژه های تشخیص پلاک علاقه دارید و هدف شما ورود به این عرصه می باشد می توانید از بسته تشخیص پلاک سایت ما، استفاده نمایید، در این بسته خواهید آموخت چگونه در یک تصویر یک یا چند پلاک را شناسایی و محل آن ها را در تصویر مشخص نماییم.
در این دوره آموزشی شما با انواع پلاک و روش های شناسایی پلاک درتصویر آشنا خواهید شد، سپس فراخواهید گرفت چگونه با دو روش مختلف و با کمک گرفتن از مقالات علمی پلاک ها را در تصویر شناسایی نمایید. این دوره با سورس کد کامل ارائه شده.
دیدگاهتان را بنویسید